مایکروسافت: پلیس آمریکا حق ندارد از Azure برای تشخیص چهره استفاده کند مشخصات Poco F6 Pro فاش شد انتشار تصاویر Xperia 1 IV، آخرین پرچمدار سونی از ماکت‌های لورفته خانواده iPhone 16 چه می‌فهمیم؟ پیکر شهید تازه‌تفحص‌شده دفاع مقدس در گلزار شهدای مشهد به خاک سپرده شد + عکس برای بازی Hellblade II چه سیستمی نیاز دارید؟ قابلیت‌های جدید استوری در اینستاگرام + جزئیات موتور جستجوی ChatGPT به میدان می‌آید یسنا دیدار، دختر ناپدیدشده ترکمن، بالاخره پیدا شد + فیلم انجمن تجارت الکترونیک تهران دریافت مالیات بر ارزش افزوده از تاکسی‌های اینترنتی را غیرقانونی خواند برنامه‌ریزی برای جلسات و قرارها با قابلیت جدید واتساپ Google Photos به زودی می‌تواند کیفیت ویدیوهایتان را بهبود دهد ویدئو | سگ رباتیک «بوستون داینامیکس» در لباس خزدار! ویدئو | اضافه‌شدن بچه غول به کلش آو کلنز! رایتل، تنها اپراتوری که سرعت اینترنت ۴G را افزایش داده است مرورگر محبوب Arc بالاخره برای ویندوز هم منتشر شد الگوریتم جدید اینستاگرام به محتواهای دست اول اهمیت می‌دهد هوش مصنوعی آرتروز را ۸ سال زودتر تشخیص می‌دهد | التهاب محرک اصلی آسیب مفصلی در آرتروز گذری بر خدمات ارزنده پروفسور علی اکبر جلالی ملقب به «پدر فناوری اطلاعات ایران» | سرعت به وقت خدمت ویژگی جدید Community Game Help برای پلی‌استیشن ۵ منتشر شد | راهنمای ویدئویی بازی‌ها رباتی که برای یادگیری رفتار انسان فقط به ۲۴ ساعت زمان نیاز دارد! + ویدئو
سرخط خبرها

نگاهی به بازی ایرانی «سیاوش» به مناسبت سالگرد پایان سرایش شاهنامه

  • کد خبر: ۱۰۲۲۶۱
  • ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۲
نگاهی به بازی ایرانی «سیاوش» به مناسبت سالگرد پایان سرایش شاهنامه
فردا سالروز پایان سرایش شاهنامه فردوسی است، کتابی که خیلی‌ها آن را از برترین متون ادبی فارسی و حتی بقای زبان فارسی را هم تا حد زیادی مدیون آن می‌دانند. بازی «سیاووش» که سال‌ها از تولیدش می‌گذرد، هنوز بهترین اثر ساخته‌شده در حوزه بازی‌های ویدئویی با تأثیر از شاهنامه به نظر می‌رسد.

به گزارش شهرآرانیوز - فردا سالروز پایان سرایش شاهنامه فردوسی است، کتابی که خیلی‌ها آن را از برترین متون ادبی فارسی و حتی بقای زبان فارسی را هم تا حد زیادی مدیون آن می‌دانند. شاهنامه برای ما مشهدی‌ها خاص‌تر از شهر‌های دیگر کشورمان است و قرار گرفتن آرامگاه فردوسی در شهرمان ما را به شاهنامه دل‌بسته‌تر کرده است. به همین مناسبت، این هفته می‌خواهیم به سراغ معرفی یک بازی ایرانی برویم که داستان آن در ماجرا‌های شاهنامه ریشه دارد.

خوشبختانه سرزمین ما در زمینه اسطوره‌ها و پهلوانان بسیار غنی است و در هر گوشه از آن می‌توانیم آوازه‌ای از قهرمان و دلیران کهن ایران‌زمین را بشنویم. شاهنامه فردوسی نیز که یکی از شاهکار‌های اسطوره‌سازی و داستان‌های حماسی است، زمینه را برای بازی‌سازان داخلی باز گذاشته است تا به وسیله آن، بتوانند گوشه‌ای از فرهنگ و تمدن پرافتخار سرزمین ما را به بازیکنان نشان بدهند. البته تا امروز به هیچ عنوان نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌های گسترده این حوزه استفاده کنیم، اما بازی «سیاووش» که سال‌ها از تولیدش می‌گذرد، هنوز بهترین اثر ساخته‌شده در حوزه بازی‌های ویدئویی با تأثیر از شاهنامه به نظر می‌رسد.

در جست‌وجوی وارث سیاوش

پهلوانان ایرانی

شاید فکر کنید بازی مانند نامش درباره شخصیت سیاوش و ماجرا‌های او باشد، اما این‌طور نیست. بازی شما را در نقش پلهوانانی از سرزمین ایران قرار می‌دهد که به دنبال وارث سیاوش، یعنی پسرش، کیخسرو، هستند. همسر و پسر سیاوش سال‌های زیادی را به صورت مخفی زندگی کرده‌اند و اکنون زمان آن فرارسیده است تا کیخسرو جوان انتقام پدرش را بگیرد و ایران را به دوران شکوهش بازگرداند.

با پیدا کردن کیخسرو، بازی به سال‌های بعد سفر و ماجرا‌های جدیدی را روایت می‌کند که در آن‌ها نیز با پهلوانانی دیگر بازی می‌کنید که هر کدام قصد دارند سرزمینشان را از شر موجودات پلید و افراد نالایق پاک کنند. البته داستان بازی تغییرات زیادی می‌کند و همین موضوع که کنترل شخصیت‌های مختلف را در زمانی کوتاه به دست می‌گیرید باعث می‌شود نتوانید آن‌طور که باید و شاید با شخصیت بازی ارتباط برقرار کنید.

هم‌چنین داستان بازی می‌توانست بسیار حماسی‌تر باشد، چون مبارزه‌ها و روند داستانی ظرفیت این را داشتند که بتوانند بهتر از این عمل کنند. میان‌پرده‌های بازی می‌کوشند داستان را به شکل خوبی روایت کنند. تا اندازه‌ای از پس انجام این کار برآمده‌اند، اما باز هم حالت حماسی آن‌ها کم است و نمی‌توانند هیجان بالایی را به بازیکنان انتقال دهند.

از طرف دیگر، بازی بسیار سریع از روی شخصیت‌ها عبور می‌کند و در مدتی که کنترل آن‌ها را در اختیار می‌گیرید، نمی‌توانید اطلاعات زیادی درباره آن‌ها به دست آورید. جز گفتگو‌هایی که در میان‌پرده‌های بازی مطرح می‌شوند، نمی‌توانید اطلاعات بیشتری درباره آن‌ها کسب کنید. البته در طول بازی طومار‌های مختلفی قرار دارند که با جمع‌آوری آن‌ها می‌توانید اطلاعات خوبی از سرگذشت سیاوش به دست بیاورید. این موضوع، خود، یکی از قسمت‌های مثبت بازی به حساب می‌آید.

نقش‌آفرینی در دل شاهنامه

پهلوانان ایرانی

بازی سیاوش توانسته است به‌خوبی از استاندارد‌های سبک نقش‌آفرینی استفاده کند و نمایش خوبی در این قسمت داشته باشد. البته باید به این موضوع نیز اشاره کنیم که گیم‌پلی بازی ساده است و پس از مدتی، به طور کامل با آن آشنا خواهید شد.

کنترل بازی بدون مشکل است و با نگهداشتن کلیک‌های ماوس می‌توانید به قسمت‌های مختلف بروید یا به دشمنان حمله کنید. امکان استفاده از دو سلاح مختلف را خواهید داشت که یکی از آن‌ها تیر و کمان و دیگری انواع شمشیر و نیزه‌های مختلف است. سیستم ارتقای قدرت‌ها و به دست آوردن جادو هم در بازی قرار دارد که به شکل خوبی پیاده‌سازی شده است. تنوع در انتخاب قدرت‌های مختلف از بخش‌های خوب بازی است که هرکدام از آن‌ها می‌توانند به شکلی شما را در پیشبرد بازی کمک کند.

هم‌چنین امکان استفاده از آیتم‌های مختلف در بازی قرار دارد. زره، حلقه و سلاح‌های مختلف به شما این اجازه را می‌دهند که شخصیت خود را به شکلی که دوست دارید قدرتمند کنید. البته جای قابلیت ترکیب آیتم‌ها و خلق قدرت‌های مختلف در بازی بسیار خالی است. هم‌چنین روند گیم‌پلی بازی چندان چالش‌برانگیز نیست. در طول بازی می‌توانستیم شاهد معما‌های بیشتر و مبارزه‌هایی باشیم که بازیکنان را مجبور می‌کرد حتما یک آیتم خاص را برای پیروزی در اختیار داشته باشند.

گرافیکی که برای امروز کهنه است

پهلوانان ایرانی

بازی سیاوش با موتور بازی‌سازی خود شرکت سازنده، یعنی استودیوی بازی‌سازی سورنا، ساخته شده است. از نظر گرافیکی در سطح خوبی قرار دارد و سازندگان سعی کرده‌اند

با توجه به قدرت‌های موتور بازی‌سازی‌ای که خلق کرده‌اند، نمایش خوبی در این قسمت داشته باشند.
تنوع محیط‌ها و وسعت آن‌ها خوب است و بازیکنان می‌توانند زمان قابل قبولی را در هر مرحله سپری کنند. البته برخی از مراحل بازی به‌شدت خالی و بدون جزئیات به نظر می‌رسند و با توجه به سبک بازی که از دوربین ایزومتریک استفاده می‌کند، این موضوع بسیار زیاد جلب توجه می‌کند.

برخی از مراحل بازی مانند مراحل جنگلی هم خوب از کار درآمده‌اند و نمایش بهتری در مقایسه با سایر قسمت‌ها دارند. طراحی دشمنان در سطح خوبی قرار دارد و جزئیات مناسبی برای آن‌ها در نظر گرفته شده است که می‌توانند نظر شما را به عنوان یک بازی داخلی به سمت خود جلب کنند.

هم‌چنین با توجه به اینکه قهرمان بازی در طول داستان تغییر می‌کنند و بازیکنان کنترل اشخاص مختلفی را به دست می‌گیرند، شکل ظاهری مدل این شخصیت در طول بازی تغییر نمی‌کند و ممکن است فکر کنید تنها با یک قهرمان همراه هستید. مشکل افت فریم هم از قسمت‌های آزاردهنده بازی به حساب می‌آید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->